Eczanelerde Stok Yönetimi
ECZANELERDE STOK YÖNETİMİ
Özet
Serbest eczaneler birinci basamak sağlık
hizmeti veren ticari işletmelerdir. Sağlık hizmetlerinin aksamadan yürütülebilmesi için eczane hizmetlerinin sürdürülebilirliği büyük önem taşımaktadır.
Günümüzde eczane sayısınınhızlı artışı, ekonomikdalgalanmalar, ürün gamınıngenişliği ve ilaç fiyatlarında görülen dalgalanmalar
gibi nedenlerden dolayı eczane kaynaklarının akılcı olarak yönetilmesinin önemi
artmıştır. Sürdürülebilirliğin sağlanmasında ise hizmet kalitesinden ödün vermeden, stok yönetiminin rasyonel ve sistemli
şekilde yapılması önemlidir. Türkiye eczanelerinin genelinde ürün
skalasının genişliği ve yönetim yaklaşımları nedeniyle stok yönetimi rasyonel
ve sistemli bir şekilde yapılmamaktadır. Bu çalışmada, eczanelerde stok yönetimi,
stok kontrolü ve sipariş yönetiminin önemi irdelenmiş ve stok ve sipariş
yönetimi için bir model önerilmiştir.
GİRİŞ
Eczanelerin
sürdürülebilirliği için stok yönetiminin etkili şekilde yapılması büyük önem
taşımaktadır. Günümüzde eczane sayısının hızlı artışı, ekonomik dalgalanmalar,
ilaç fiyatlarının düşmesi gibi nedenlerden dolayı eczane kaynaklarını çok daha dikkatlikullanmak gerekmektedir. Bu
değişikliklere ayak uydurabilen ve ekonomik olarak iyi yönetilen eczaneler
sürdürülebilirliği sağlayacaktır. Günümüzde eczanelerin danışmanlık hizmetlerini yerine getirebilmesi için eczanenin
sürdürülebilirliği ön şarttır.Bu amaçla eczane sermayesini iyi kullanabilmek, etkili stok yönetimi yapabilmek, ürün ve hizmetkalitesinden ödün vermedenen düşük maliyetile maksimum faydayı sağlayabilmek gerekmektedir
(1-4). Stok yönetimi ile talebe uygun en ekonomik stok miktarını belirlemeyi ve
stokların optimum seviyede tutulması amaçlanır. Bu nedenle, stok yönetiminde
stok düzeyleri ve stok hareketleri belirli bir yöntem ile kontrol edilmektedir.
Eczaneler açısından stok yönetiminin önemi, maliyetlerin azaltılıp karlılığın korunarak sağlık hizmetinin sürdürülmesi gereğinden ileri gelmektedir
(5). Eczanenin amacı, stok yönetimiyle talep dengesini sağlamaktır. Stok
yönetiminin eczane için kısa vadeli
amacı gereksiz stokları ortadan kaldırmak ve
eczaneden hizmet alan kişilere zamanında cevap verebilmektir. Uzun vadeli
stratejik amaç ise eczaneden hizmet alan kişilerinbeklentilerini karşılayarak eczanenindeğerini ve karlılığını arttırmaktır
(6). Eczanelerde sağlık hizmetlerinin
aksamadan yürütülmesi için yeterli miktarda ürünün hazır bulundurulması
gerekmektedir (1). Hastaya yapılacak olan satışı gerçekleştirmek, güvenlik stoğu oluşturmak, taşıma maliyetlerini
azaltmak, mal fazlasından yararlanmak, yatırım yapmak, enflasyon ve fiyat artışlarından etkilenmemek gibi nedenlerden dolayı stok bulundurulabilir
(4). Ayrıca, eczane için fazla stok
bulundurmanın veya stoksuzluğun bazı maliyetleri vardır. Stoksuzluk nedeniyle
hasta güvenini kaybetme, satışların azalması ve halk sağlığının olumsuz
etkilenmesi söz konusudur. Siparişlerin zamanında karşılanamaması ya da satış
kaybı eczane karlılığını düşürmektedir. Fazlastok bulundurulduğunda ise ilaçların elde kalması (hastaazalması, doktor tayini vb.), fiyat düşüşlerinden azami ölçüde etkilenme
riski, Sosyal Güvenlik Kurumu ödemelerinde sıkıntı yaşama riski söz konusudur. Bu durum, stok maliyetini arttırmasından dolayı eczane sürdürülebilirliğini riske sokabilmektedir (4).
Ülke ekonomisi açısından baktığımızda ise fazla stok; ilaç miadının geçmesi,
stok maliyetinin artması, ürünün miadının geçmesi ile oluşan atığın yok edilmesigibi istenmeyen sonuçlara yol açabilmektedir. İyi bir stok yönetimi sermayeyi en iyi şekildekullanarak eczanenin sürdürülebilirliğini sağlarken, stok yönetiminin iyi yapılamaması
ise fazla stok ya da stoksuzluk olaraksonuçlanmakta, sürdürülebilirliği tehlikeye sokmakta ve aynı zamanda ülke ekonomisini de
etkilemektedir (7).
Stoğu belirleyen, oluşmasını sağlayan unsur sipariştir. Stoğu doğru yönetebilmemiz için öncelikle taleplebağlantılı olarak sipariş miktarı iyi belirlenmelidir. Eczanelerde sipariş miktarı, sipariş süresi
gibi önemli değişkenler belirlenerek fazla stok veya stoksuzluğun önüne
geçilebilir. Eczanelerde çok çeşitli ve sayıca fazla kalem bulundurulduğu için
stok kontrolünün yapılması zor bir işlem olup, bir metot çerçevesinde sistemli
izleme gerektirmektedir (4). Stok yönetiminde yapılan hataların düzeltilmesi
zaman alabilir ve pahalıya mal olabilir (8). Bu nedenlerden dolayı, stokları
takip edebilmek için stok yönetiminin rasyonel ve sistemli şekilde yapılması
gerekmektedir. Günümüzde, bilgisayar programlarındaki gelişmeler ve ürünlerin sınıflandırılarak kodlandırılması
sistemi, stokların sürekliizlenmesini ve muhasebeile entegre çalışılmasını kolaylaştırmaktadır (1,
4). Böylece, etkin stok kontrolsistemleri ve bilgisayar uygulamaları yardımıyla stok maliyetlerini
düşürerek optimum stok seviyesinin belirlenmesi sağlanabilecektir (1). Siparişi
otomatik olarak bildiren özel programlar kullanılmadan da sağlıklıbir stok siparişyönetimi yapılabilir. Eczanede, stokların analizi için en uygun
stok kontrol yöntemi kullanılarak, ilaçların kendi içerisinde sınıflandırılıp
önem gruplarına göre derecelendirilmesi, eczanenin, faaliyetlerini yürütürken stok/ sipariş yönetiminde talep ve işletmesermayesindeki ağırlık kriterleri birlikte göz önünde
bulundurularak; stok takibinde önem
derecelendirmesi yapılması pratik ve sürdürülebilir bir yöntem olarak
önerilmektedir.
Bu çalışmada, stok
kontrolünün öncelik sıralaması temel alınarak yapılması ile eczanenin stok maliyetlerinin düşürülmesi, stoklara gereğinden az veya fazla yatırım yapılmasının önüne geçilmesi
için basit ve uygulanabilir bir yönetim modeli oluşturulması
amaçlanmıştır.
STOK KAVRAMI VETÜRLERİ
Stok, tedarik veya üretim
yoluyla elde edilen, kullanılmadan veya müşteriye arz edilmeden önce az veya
çok belirli bir süre bekletilen mal miktarıdır. Kısaca stok, bir işletmenin
sahip olduğu mevcut mallar olarak tanımlanabilir (9).
Eczane stoklarıgerekliliklerini ortaya koyanfonksiyonel özelliklerine göre şöyle sınıflandırılabilir:
a. Çevrim
Stoğu: Majistral
ilaç üretimi veya hammadde tedarik faaliyetlerinin uzun süreli ve aşamalı
olduğunda eczane içinde oluşan stoktur. Majistral ilaç hazırlamak için gerekli
olan hammaddenin, partiler halinde sipariş edilmesi daha ekonomiktir. Bu
şekilde temin edilmiş bir hammadde hemen kullanılmayacağı için bekleyecektir.
b. Emniyet
Stoğu: Emniyet stoğu en genel olarak stok yokluğuna
düşmemek için, haftalık/aylık olarak belirlenerek ihtiyaçtan fazla olarak
tutulan ve özellikle eczanedeki öncelikli ilaçlar için gerekli olan stoktur.
c. Mevsim Stoğu: Ürünler için mevsim stoğu, talebinin fazla olduğu dönemin başında satılmak üzere alınarak bekletilen stoktur. Bazı ilaçlarda ve ıtriyatta mevsimselolarak talep artışı olabilmektedir.
Örneğin; alerji ilaç satışları ilkbahar mevsiminde artarken, güneş kremi satışları da yaz mevsiminde
artış göstermektedir.
d. Promosyon Stoğu:Çok çabuk ve etkin bir pazarlama promosyonu veya müşteriye fiyat indirip,
satışı arttırmak için tutulan stoktur. Ayrıca, firmaların eczanelere yaptığı
iskonto ve mal fazlası önerilerek alınan ürünler de buna örnek olarak
verilebilir.
e. Spekülatif Stok:Fiyatlarda artma, tedarikte güçlük beklendiği zamananiden ve ihtiyaçtan fazla olarak alınan malzeme stoklarıdır (8).
Stoğu Etkileyen Faktörler
Bir ürünün stokta tutuluptutulmayacağını tespit etmekiçin bazı temelkriterler vardır. Bu kriterleri
göz önünde bulundurarak hangi üründenne kadar stokta tutulmasına karar vermek gerekmektedir. Bunun için stok yönetimini
ve satışı doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyen unsurları iyi bilmek
gerekmektedir. Satışı etkileyen unsurlar aynı zamanda stoğu da etkilemektedir
(3, 8, 10-12).
Stoğu
etkileyen faktörler şöyle sıralanabilir;
A) Satış
Hacmi: Belirli bir dönemde satılan ürünlerin toplam
birim sayısı ya da sağladığı toplam tutarıdır (13).
B) Talebin MevsimlikOluşu: Stoklar, talebindurgun olduğu mevsimlerde artmakta, canlı olduğu mevsimlerde azalmaktadır.
C) Piyasadaki RekabetKoşulları: Rekabetin şiddetliolması ürünlerin stok miktarını arttırmaktadır.
D) Ürünün FizikiÖzellikleri ve Stok Tutmanın TaşıdığıRisk: Bozulma, fiyatdüşmesi gibi riskler daha az stok tutma eğilimi yaratmaktadır.
E) Stok
Tutmanın Maliyeti ve Eczanenin Finansman İmkanları: Maliyet
yükseldikçe ve finansman imkanları daraldıkça bulundurulacak ürün stok miktarı
azalmaktadır.
F)
Eczanenin Depolama İmkanları: Depolama
imkanları daraldıkça, ürün stok miktarı azalmaktadır (8).
G) Stok TedarikMaliyeti: Yazılı ve her türlü haberleşme giderleri, taşıma giderleri.
H) Alternatif Yatırım Potansiyeli: Eczaneler karlılığını arttırmak için stoğa yatırım yapabilmektedir.
İ) Sipariş ve TeslimatArasındaki Süre (Lead Time)
İ) Fiyat Farklılıkları
J) Eczanenin Yeri: Eczanenin yerine bağlı olarak müşteri portföyü(yaş, maddiyat vb.) ve satılan ilaçların değişmesinden dolayı
ilaç stokları da değişkenlik göstermektedir.
K) Tanzim-Teşhir:Tanzim-teşhir ya da merchandising, tüketiciyi satın almaya yönlendirmek amacı ile satış alanı içinde yapılan uygulamalar olarak tanımlanabilir. Etkili tanzim teşhir uygulamalarının satışı
arttırdığı dolayısıyla stoku azalttığı gösterilmiştir (11).
L) Kategori
Yönetimi: Kategori yönetiminin temel amacı, görece olarak
daha hızlı satılan ürünlere stokta daha fazla pay ve daha iyi konumdadaha fazla raf alanı ayırmaktır (12). Ürünlerin
kategorilendirilmesindeki asıl amaç aynı konudaki farklı çözümleri müşteriye
sunmaktır. Bu konuda farklı perakende alanlarında çeşitli çalışmalar yapılmış ve en doğru uygulamanın, ürünlerin
kullanım alanlarına göre kategorize edilmesi olduğu ortaya çıkmıştır.
Özellikle marketlerde bu uygulamanın markaya göre değil kullanım alanına göre
olması gerektiği görülmüştür. Doğru kategoriyönetimiyle satış ve kar artmakta, stoklar azalmaktadır (11).Kategori yönetimi, eczanede ürün grupları ve ürün dizileri-çeşitleri içindehangi ürünlerin olacağınakarar vermede, satın alınan
ürünlerin raflara yerleştirilmesinde ve satışa sunulma biçimlerini belirlemede
tamamen müşteriyi baz alan bir iş sürecidir (14). Kategori yönetimi, özellikle reçetesiz ilaç satışları ile yakından ilgili olduğu için stoğu etkileyen
faktörler arasındadır.
M) Eczacının Bilgisive İletişim Becerisi:Satış genelde müşterinin istek ve ihtiyaçlarını belirleyip onu mutlu edecek bir çözüm kazandırılmasıdır.
Eczacının bilgisi ve iletişim becerisi ne kadar yüksek ise zamanla sabit
müşterisi ve satışı o kadar artacaktır (15). Buna bağlı olarak stok değişkenlik
göstermektedir.
N) Mal
Fazlası(MF): MF, birim satın alma maliyetini
düşürerek satış karını arttırabilen miktar bedelsiz mal/iskonto uygulaması
olmakla birlikte, stok tutma maliyetlerini, stok taşıma riskini (fiyat düşüşü,miad, kamu kurum ıskonto değişikliği, fire vb) arttırabilmekte ve nakit akışını
etkilemektedir. Yüksek MF, firmaların
piyasaya girmek için kullandıkları bir yöntemdir. Üretici firmaların etkisiyle
doktorların reçeteledikleri ilaçları sık aralıklarla değiştirmesi, hasta
sayısında azalma olması, ilaç fiyatlarındaki düşüşler gibi nedenlerden dolayı,
eczacı için MF’ de risk ve maliyet artışı ortaya çıkabilmektedir. Bununlabirlikte endüstriye dağıtımkanallarının (ilaç deposu vb.) kurumsal planlama ve satış
stratejileri niteliğindeki uygulamalara, birer küçük işletme olan eczanelerde
seyrek rastlanmaktadır (16-18).
Stok Maliyetleri
Geleceğe dönük
gereksinimleri, talepleri karşılamak üzere edinilen ve depolanan stoklar
eczanenin en önemli yatırım kaleminioluşturmaktadır. Stoklarla ilgili maliyetler; satın alma veya sipariş sırasında ortaya çıkan
maliyetler ve stokların elde bulundurulması, taşınması ile ilgili maliyetler
olmak üzere iki ana grupta incelenebilir. Bu gruplar genellikle sipariş
maliyetleri ve stok bulundurma maliyetleri olarak ifade edilmektedir. Stok
maliyetlerinin bir kısmı muhasebe kayıtlarına yansımakta ve kolayca
hesaplanabilmektedir. Bir kısmı ise muhasebe kayıtlarına yansımadığı gibi,
tahmin edilmesi bile çok güç olmaktadır.
Stok
maliyetleri şöyle özetlenebilir:
1) Taşıma Maliyeti: Ürünü stokta tutmanıneczaneye olan maliyetidir (stokta tutulması için ısıtma,
soğutma, güvenlik, vb. maliyetler de dahildir).
2) Sipariş
Maliyeti: Azalan / tükenen stoğun tedarikçilerden tekrar sipariş edilmesine
yönelik maliyettir (yazışma, ulaşım, haberleşme v.b).
3) Karşılayamama Maliyeti: Eldeki stoğun yetersizolması nedeniyle talebinkarşılanamamasından kaynaklanmaktadır (10, 19). İlacı karşılayamama
sonucunda eczaneye hem maddi kayıp hem de hastanın güven kaybına yol açacağı
için bu husus çok önemlidir. İlacı karşılayamama sonucunda satışların düşmesine
bağlı olarak ciro kaybı olmaktadır (10).
4) Finansman
Maliyeti: işletmelerin sermaye yetersizliğini karşılamak ya da yatırımlarını
(stok) finanse etmek için kullandıkları kaynakların, faiz ve kur farkı ile benzeri giderlerden meydana gelen masrafları olaraktarif etmek mümkündür(20). Stok bulundurmanın finansman maliyeti eczaneler açısından çoğu kez kaldırılması güç bir yük olmaktadır. Artan finansman giderlerinden kurtulmak için eczaneler stoklarını öz kaynakları ile finanse
etme yoluna gidebilirler. Ancak öz kaynaklarda bir alternatif maliyet oluşturabilmektedir (21, 22). Sermayenin
stoklara bağlanan kısmı, ilgili stoklar eritilinceye kadarhareketsiz kalacağından dolayıeczane, sermayenin getirisinden mahrum kalacaktır. Öz kaynaklara alternatif olarak stoklar,yabancı kaynaklarla finanseedildiği takdirde de katlanılması gereken bir faiz yükü ile
karşılaşacaktır (21, 23).
Stok Kontrolü ve Önemi
Eczanelerde bulunan çok
sayıda çeşitli kalemin, ne zaman ve ne kadar sipariş verileceği, stok
miktarının hangi düzeyde olması gerektiği, miadı gibi önemli soruların yanıtı
stok kontrolü ile ortaya çıkmaktadır (1, 22, 25). Eczacı, stok kontrol
sistemini anlatıp, yürütülmesini denetleyerek kendisi veya onun belirlediği sistem içinde, eczane personelinden bir kişiyi stoktansorumlu hale getirerek stok yönetimi yapılabilir. Böylelikle fiyat
değişimlerinden mümkün olduğunca az etkilenmek, mevsime bağlı olarak bazı
ilaçlardaki talep artışını karşılayabilmek, beklenmeyen durumlara karşı emniyet
stoğunu belirlemek mümkün olacaktır (1, 21, 24, 25).
Stok Kontrolünün Amaçları ve Faydaları
Stok Kontrolünün Amaçları;
1) Stok
yatırımını minimize etmek.
2)
Depolama giderlerini minimize etmek.
3)
Eczanenin ürünsüz-ilaçsız kalmasını engelleyecek miktarda
stok bulundurmak.
4)
Etkin bir stok kayıt sistemi kurmak.
5)
Muhasebe işlemlerini yürüten kuruma stok konusunda doğru
ve yeterli bilgi vermek (27).
Stok Kontrolünün Faydaları;
1. Pazar verilerine, kayıtlara ve geçmiştecrübelere dayanarak ihtiyaçların ölçülmesi suretiyle satın alımları buna göre yaparak tasarruf
sağlamak.
2.
Dikkatsizlik nedeniyle meydana gelebilecek kayıpları
önleyici bir kontrole sahip olmak.
3. Stok
hareketlerine göre satın alma tarihlerinin (özellikle toplu alımlarda) daha iyi
tespitini ve stokların daha iyi kullanılmasını sağlamak.
4. Stoklardaki ürünlerinsatın alma fiyatlarını bulundurarak maliyet hesaplarının daha iyi yapılmasını
sağlamak.
5.
Eşdeğer ilaç stok tesbiti ile stoklarda tutulan ilaçların
elden çıkarılmasını sağlamak (26).
STOK KONTROLYÖNTEMLERİ
Eczanelerde kullanılan stok
kontrol yöntemleri basit sayma veya gözle kontrolden, bilgisayar yardımıyla
takip edilen karmaşık modellere kadar değişen nitelikte olabilmektedir (3).
Eczane
eczacılığında kullanılabilecek mevcut uygulamalar şöyledir;
•
Gözle kontrol yöntemi
•
Yeniden sipariş seviyesipolitikası
•
Periyodik denetlemeli yenidensipariş seviyesi politikası
•
Sabit sipariş periyodu
yöntemi
•
Birleştirilmiş yeniden siparişdüzeyi ve devresipolitikası
•
Sabit sipariş miktarı
politikası
•
ABC stok analizi yöntemi
Gözle KontrolYöntemi
Stoklar periyodik olarak
tecrübeli bir eczane çalışanı tarafından gözden geçirilir. Belirli bir düzeyin altınadüşen stok kalemleriiçin derhal siparişverilir. Eczane gibi küçük işletmelerde, işini bilen yetişmiş bir personelin sorumluluğuna bırakılmak kaydı ile gerçekten pratikve ucuz bir stok kontrol
yöntemidir (27). Tabii ki eczacının
her aşamayı kontrol etmesi gereklidir. Burada önemli husus çalışanların iş
tanımının kesin olarak yapılması ve bir kişinin stok kontrolü yapması için görevlendirilmesidir.
Eczane gibi küçük
firmalarda, perakende satış mağazalarında özellikle gıda süper marketlerinde
geniş ölçüde uygulanan gözle kontrol yönteminin başlıca üç sakıncası vardır :
1. Gözden geçirmeperiyodu, sipariş düzeyive miktarı kişiselyargıya dayandığından hata olasılığı
fazladır.
2.
Depoyerleştirmesi sistematik bir düzenle yapılmamışsa kontrolü yapan personelin sık sık yanılgıya
düşmesi mümkündür.
3. Tüketim
hızı, tedarik süresi veya başka bir faktörün değişmesi halinde bunun derhal
farkına varılması güçtür.
Dolayısıyla
gerekli tedbirlerin alınmasında geç kalınabilir (28).
Sabit Sipariş PeriyoduYöntemi
Her stok kaleminin miktarı,önceden saptanmış bir süre sonundatespit edilir. Bu miktarı belirlibir stok düzeyine tamamlayacak sipariş verilir. Tüketim hızı her
periyotta farklı olabilir. Çok sayıda değişik özellikli stok kaleminin
bulunduğu bir sistemde sipariş periyotlarının ayrı ayrı inceleme sonucu
hesaplanması ve bulunacak sürelere göre kontrol yapılması çok güç bir iştir.
Büyük eczanelerdeki kontrol işlemlerinde bilgisayar kullanılması dahi uzun
zaman alır. Bu nedenle sipariş periyodunun hesaplanmasında dikkatli davranılması ve duyarlığa özen gösterilmesi şarttır. Aksi halde, yani sipariş
periyodunun gereğinden kısa veya uzun tutulması halinde toplam stok maliyeti
artar. Elde bulundurma miktar ve zaman ile doğru orantılıdır. Halbuki kontrol
maliyeti zamanla ters orantılı değişir. Sipariş periyodu uzadıkça yapılacak kontrol
sayısı azalır (27). Sabit sipariş periyodu yönteminde çok sayıda kontrolün
değişik zamanlarda yapılma güçlüğü yanında birbaşka sakınca daha vardır. Her kontrol sonundatespit edilen siparişmiktarı değişik olduğundan satın almada güçlüklerle karşılaşılır. Satıcı firmaların sabitve büyük miktarlısiparişlere tanıdıkları
iskontolardan yararlanma olanağıyoktur. Bu nedenlerden dolayı nakit akışı sıkıntıya girebilir(28).
Sabit Sipariş Miktarı
Stok belirli bir düzeye
indiğinde toplam stok maliyetini minimum yapacak şekilde önceden saptanmış
sabit bir miktar sipariş edilir. Bu modelde de her stok kalemi için, toplam
stok kontrol maliyetini minimum yapan bir sipariş miktarı, sipariş düzeyi ve emniyet
stokunun hesaplanması gerekir. Sipariş süresi, her periyot için değişiktir.
Sipariş düzeyi sabit olduğundan her periyottaki tedarik süresi de değişiktir.
Halbuki belirli bir stok kaleminin tedarik süresinin uzunca bir dönem içinde aynı kalması normaldir.Sipariş miktarı sabit olmakla beraber, sipariş periyotlarının değişken
olması tedarikte bazı sorunlar yaratabilir. Tüketim hızının sabit olması
halinde bu sorun ortadan kalkar. Bu da eczaneler için pek mümkün olmadığından
sakıncalı bir kontrol metodudur (27).
Periyodik Gözden Geçirmeli Stok Kontrol Sistemi
Stoklar belirli aralıklarla
kontrol edilir. Stok düzeyi, yeniden sipariş noktasının altında ise, belirli
düzeye getirecek kadar sipariş verilir. Bu düzeyler önceden bellidir. Orta ve
düşük değerde olan kalemler için daha az kontrolgerektiğinden dolayı uygulanabilir. Belli aralıklarla büyükmiktarda sipariş verilir, ulaşımdan tasarruf edilir (29). Yüksek sipariş
miktarından dolayı, stok maliyeti artabileceğinden sakıncalı olabilir. Bu
yüzden, ciroda yüksek değer oluşturan kalemler için önerilmez.
ABC Analizi ile Sipariş ve Stok Yönetimi
Pareto kuralı olarak
bilinen ve 1896 yılında ekonomist ve iktisatçı Vilfredo Pareto tarafından bu yöntemintemelleri atılmıştır. 19. yüzyıl İngiltere’sinin servet ve gelir dağılımını incelerken, servetin
büyük birbölümünün, nüfusun küçük birkesiminin elinde olduğunu fark etmiştir. Aynı araştırmayı ülkesi İtalya için de yapmıştır ve aynı sonuçlara
ulaşmıştır. Bundan hareketle Pareto, insanlar ile sahip oldukları gelir ve servet oranlarıarasında dengesiz ancakistikrarlı bir matematiksel ilişkinin olduğunu ve dengesizliğin başka dönemler veya ülkelerde
de şaşmaz bir kesinlikle defalarca tekrarlandığını tespit etmiştir. Tespitlerinden sonra baktığı her veride bu tahmin edilebilir sistematik
dengesizlik modelini görmüştür. Pareto bu olasılık kuramının rastgele
veya şans eseri meydana gelmesinin mümkün olamayacağını keşfetmiştir. Ancak, buluşunun önemini fark etmesinekarşın, bunu açıklamakta oldukça başarısız kalmıştır. Pareto Analizi’
nin özellikle George K. Zipf ve Joseph Moses Juran gibi iktisatçıların bu
kuramı yeniden canlandırmaya başlamalarına kadar yaklaşık elli yıl üzeri örtülü
kalmıştır. Ancak İkinci Dünya Savaşı
sonrasında Pareto Analizi hak ettiği
değeri kazanmaya başlar ve böylece önemli azınlık (%20) ile önemsiz çoğunluğa
(%80) ilişkin bu prensip, 80/20 İlkesi, Pareto Yasası, Asgari Çaba İlkesi veya
Dengesizlik İlkesi gibi adlarla isimlendirilip, kabuledilmiştir (30). Gelişerek günümüze kadar gelen bu yöntemintemelini oluşturan prensibin, stok kontrolünde kullanımını ilk kez
1950’ler de General Electric firması geliştirmiştir.
ABC analizinin çıkış noktası,stokta az sayıdakalemin, tüm stok değerinin çok büyük bir kısmını
oluşturmasıdır. ABC analizistok kontrolünün yanı sıra; satışve dağıtım, kalitekontrolü, ürün türü, materyal tedariki ve üretim planlama sorunlarına da uygulanabilir. Bu sınıflandırma sisteminde stok kalemlerinin
parasal değeri ile sayıları göz önüne alınmaktadır. Stok kontrolünde ABC yöntemi, stok kalemlerinin toplam içindekikümülatif yüzdelerine göre sınıflandırılmasından oluşmaktadır. Sınıflandırmada stoklargenelde ürünlerin toplamiçindeki göreceli oranlarıile parasal değerlerinin göreceli oranlarına göre A grubu,B grubu ve C grubu stoklar olarak üç gruba ayrılır. Analizçeşitli yönetim teknikleri uygulanıp, stoklarla ilgili olarak gerekli
kararların alınması ve yöntemlerin benimsenmesi için veri sağlamaya
yaramaktadır.
Sıralamada kullanılan
harfler ve önem dereceleri şöyledir; A sınıfı: Toplam değerin %70-80’ini
oluşturan kalemlerdir. Bu değer toplam satış kalemininortalama %10-15’ ini oluşturmaktadır. Bu grup, önem düzeyi yüksek olan stokları
ifade etmektedir. B sınıfı: Toplam değerin %15- 20 sini oluşturan bu grup orta
derecede öneme sahip olup toplam
satış kaleminin ortalama %25-30 sini oluşturmaktadır. C sınıfı: C sınıfı
kalemler stok kalemleri arasında en az öneme sahip olanlardır. Sayıca fazladırlar ancak toplam değerin sadece %5-10’ununu oluşturmaktadır. Bu kalemler, toplam satış
kaleminin ortalama %60-70’ ini
oluşturmaktadır. Bu grup, düşük önem düzeyi olan stokları ifade etmektedir (21,
31). Diğer seçeneklerle değerlendirildiğinde, eczane eczacılığına en uygun stok
kontrol sistemi ABC analizi olduğu görülmektedir (Tablo 1.).
Tablo 1: ABC sınıflandırma sisteminin özellikleri (30).
Kalem | Kontrol Derecesi | Kayıt Türü | Parti Büyüklüğü | Gözden Geçirme Sıklığı |
A | Sık | Tam, doğru | Küçük | Sürekli |
B | Orta | İyi | Orta | Ara sıra |
C | Gevşek | Basit | Büyük | Nadir |
MATERYAL METOD
Bu çalışmada, eczane
eczacılığında kullanılan stok ve sipariş yöntemleri
incelenmiştir. Türkiye’ deki eczanelerde satılanilaçların 2014 yılınaait yıllık satış rakamları (kutu)ve değer (TL) verileri
24.04.2015 tarihinde İlaç Endüstrisi İşverenler Sendikası’ ndan alınarakdeğerlendirilmiştir
(32) . ABC analizi, yıllık ilaç satış
tutarları (birim fiyat x adet) baz alınarak uygulanmıştır. Her ilaç kalemine
ait yıllık satış tutarının, yıllık toplam ilaç satış tutarı içerisindeki yüzde
oranları hesaplanmış, ve büyüktenküçüğe doğru sıralanmıştır. Kümülatif oranlara göre gelirin yaklaşık
%70’ ini oluşturan ilaçlar A grubu,yaklaşık %20’ sini oluşturan ilaçlarB grubu, yaklaşık%10’ unu oluşturan ilaçlar
ise C grubu olarak sınıflandırılmıştır (33-37). Değerlendirilen satışlar,
Türkiye’ deki yıllık tüm eczane satışlarını kapsamaktadır. Ayrıca, ABC analizi ile A sınıfıolarak belirlenen ilaçlardan
bazıları için mevsimsel stok ve sabit-değişken talep analizi yapılarak sipariş
miktarları irdelenmiştir.
BULGULAR
ABC Analizi ile İlgiliolarak Türkiye’deki eczanelerin 2014 yılına ait ilaç satışverileri kullanılarak yapılan
uygulamada, A,B ve C gruplarına ait
ilaç sayısı, ilaç sayı yüzdesi, yıllık satış değeri (TL) ve satış yüzdesi
verileri Tablo 2’de sunulmuştur.
Elde edilen yüzdelik dağılımlara bakıldığında, Satış tutarının %70.1’ ine karşılıkgelen A grubunu oluşturan ilaçların, toplam
ilaçların %8’1 ini oluşturduğu görülmektedir (Tablo 2).
Tablo 2: ABC analizine göre ilaç sayıları, ilaç sayı yüzdeleri, yıllık satış değerleri ve yüzde oranları (32).
ABC | İlaç Sayısı | İlaç Sayı Yüzdeleri % | İlaç YıllıkSatış Değeri (TL) | İlaç SatışDeğeri Yüzdeleri % |
A | 493 | 8,1 | 10.228.843.841 | 70,1 |
B | 630 | 10,4 | 2.919.774.823 | 20 |
C | 4941 | 81,5 | 1.44.511.027 | 9,9 |
TOPLAM | 6064 | 100 | 14.598.129.691 | 100 |
Orta derecede önemli olan ve toplam satış tutarının %20’sine karşılık
gelen B grubu ilaçlar ise toplam ilaç sayısının %10.4’ ünü oluşturmaktadır. Öte yandan toplam ilaçların % 81.5’ ini oluşturan
C grubu ilaçların toplam satış içerisindeki payı ise %9.9’ dur.
TARTIŞMA
Bu
çalışmada hastalara sunulan hizmetin devamlılığını sağlamak için eczanelerin
sürdürülebilirliğini sağlamak amacıyla stok
ve sipariş yöntemleri seçenekleri incelenmişABC analizi ile stok/sipariş yönetiminin en uygun yöntem olduğu sonucuna
varılmıştır.
Stok/sipariş yönetimindeki
başarının ön şartı, talebe göre ürün seçiminin yapıldığı kategori yönetiminin
doğru ve etkili biçimde uygulanmasıdır. Hangi ürünlerin stok listesine alınacağına,
bölge/ şehir/ semt tüketimi ve taleplerine ilişkin satış rakamları ışığında listelenerek belirlenmelidir.
Bu bilgilere; eczacı odalarından, Türk Eczacıları Birliği’nden, ilaç depolarından, İlaç Endüstrisi
İşverenler Sendikası’ndan ulaşılabilmektedir.
Yıllık satış verilerini kapsayan 6064 ilaç ile ABC analizi yapılarak bu
yöntemin uygunluğu kapsamlı veriler ışığında gösterilmiştir.
Önemli ilaçlargrubu (A) süreklitakip edileceği için ilaç yokluğundan kaynaklı güven-kar kaybını ve oluşabilecek stok
maliyetlerinin önüne geçilebilir. Bölgeden bölgeye, eczaneden eczaneye
değişmekle beraber. 6064 ilacın, 493’ ünü sıkı kontrol edilerekeczane gelirinin %70.1’ini garanti altına almak,
sürdürülebilir karlılık için belirleyicidir. Satış adedi olarak yüksek paya
sahip olan ancak satış gelirinde düşük payı olan C grubundaki 4941 adet ilaç,
stok hacmi açısından önemli olduğundan dolayı yüksek mal fazlası ile büyük
miktarlarda alınarak karlılık artışı sağlanabilir.
Piyasaya yeni giren
ilaçların yıllık verileri mevcut olmadığından veya 1-2 aylık satış verileri
kullanıldığında doğru kategoride çıkmayabilir. Bu yüzden,bu tip ürünleri talebe göre ayrı olarak değerlendirmek gerekmektedir. Ayrıca, B ya da C grubu olan bir ilaç reklam, MF gibi yöntemlerle satışını arttırabilmektedir.
Bu durumlarda ürün grup değiştirebilmektedir. Mevsimsel talep değişkenliği
bulunan ilaçlarda, talebin maksimum olduğu mevsimden önce yüksek MF ile 1-2
aylık stok siparişi verilerek karlılıkarttırılabilir. A grubuolan bu ilaçlarınbelirgin pik yaptığıayda, MF ve ıskontodan yararlanmak için pik ayını kapsayan, emniyet stoğundan ayrı olarak 15 günlük
ya da 1 aylık sipariş verilebilir.
Sipariş miktarı da bir
haftalık gibi kısa periyotlar halinde belirlendiğinde stok maliyeti önlenerek
karlılık arttırılacaktır. Bu tip piyasaya yerleşmiş ilaçlar yüksek MF ile
verilmediğinden dolayı yüksek miktarlarda alınmaması gerekir. Eğer yüksek miktarlarda
MF ile satın alınabilme durumu olur ise finansman maliyeti hesaplanarak karar
verilmelidir.
TEŞEKKÜR
Bu çalışmada verilerin sağlanmasındaki katkılarından dolayıİEİS ve İlaç Politikaları ve Araştırma
Uzmanı Burçin Bademci’ye teşekkür ederiz.
Vehbi Yüksel1*, Ahmet Duman2
1 İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, Farmakognazi ve Fitoterapi AD, İstanbul, Türkiye
2 İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi, İstanbul, Türkiye
KAYNAKLAR
1.
Keskin Z. Hastane İşletmelerinde Stok
Maliyeti Ve Optimum Stok Bulundurma Açısından İncelenmesi, Gazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2007;
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
2.
Aydın C. Hastane İşletmelerinde Stok
Yönetimi Ve Bir Örnek Uygulama, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletmeAnabilim Dalı YüksekLisans Tezi. 2004;https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/
3. Başyazıcı B. Stok Yönetimi Ve Stratejik Satın Alma, Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2010;
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
4.
EmekM. Yaşayan Örneklerle Eczanede Güncel Finans Ve Stok Yönetimi Eğitimi.2012; www.sakaryasmmmo.org.tr/dosyalar/3402673602-19-12-2012.ppt
5.
Sulak H. Stok Kontrolü Ve Ekonomik Sipariş Miktarı Modellerinde Yeni Açılımlar: Ödemelerde Gecikmeye
İzin Verilmesi Durumu Ve Bir Model Önerisi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme
Anabilim Dalı Doktora Tezi. 2008; https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi/
6.
Gökçe M. Tedarik Zincir Yönetiminin Sistem Dinamiği Ve Ajan Bazlı Yaklaşımla Modellenerek Karşılaştırılması,
Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi; 2008.
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
7.
Töz İ. Hastane İşletmelerinde Stok
Yönetimi Ve Bir Uygulama Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim
Dalı Yüksek Lisans Tezi; 2007. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
8. Çonkar K.
Stokların Yönetimi, www2.aku.edu.tr/~oaydemir/sayfalar/Stoklar.doc.doc
9.
ÖztürkA. Stok Yönetimi, Performans Yönetimi ve Kalite Geliștirme Daire
Bașkanlığı; 2011. www.kalite.saglik.gov.tr/content/files/duyurular_2011/2009/21_Agustos_2009/adem_oztur
k.pdf
10.
Erk E. TalepYönetimi Yolu İle Stok KontrolüÜzerine Bir ModelÖnerisi ve Ticari Bir İşletmede Uygulama, Marmara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi;
2009. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
11.
Nalbantoğlu F. Güçlü Eczane Yönetimi, Artıfarma Yayınları. 2014; 1:77-86.
12.
LarsonR. Making categorymanagement more practical, Journal of Food Distribution Research, 2005; 36(1):101-105.
13.
http://muhasebeturk.org/ecopedia/403-s/30944-satis-hacmi-nedir-ne-demek.html
14.
Özdemir B. Geleceğin Eczanesini Tasarlamak, Elma Yayınevi. 2012;6: 56-72.
15. Müderrisoğlu M; Fakültede Öğrenmediklerim, Beyaz Yayınevleri. 2012; 57-62.
16. Alpman A. Bir EczacıdanMF Analizi, http://www.hayattanhaberler.com/soylesidetay. asp?newID=13
17. Kabahasanoğlu C. Eczanelerde İlaçlarının Birim Maliyetlerinin Hesabı,http://www.saglikaktuel.com/yazi/eczanelerde-ilaclarin-birim-maliyetlerinin-hesabi-
6724.htm
18.
Manav Y. Mal Fazlası Nedir: Ne değildir? http://www.ekutuphane.teb.org.tr/pdf/ tebhaberler/1988_37/9.pdf
19.
Gökgöz F. Stok Kontrol Yönetimi, http://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/298/mod_resource/content/3/9%20-
%20Stok%20Kontrol%20Yonetimi.pdf
20.
Kara V. Muhasebeci Bakışıyla Finansman
Giderleri, http://muhasebeciyorumluyor.com/muhasebede-finansman-giderleri/
21.
Aytekin S. Hastane İşletmelerinde Sıfır
Stok Yönetimi(Just-In-Tıme) Uygulamalarının Stok Maliyetleri Ve Müşteri
Memnuniyeti Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi SosyalBilimler Enstitüsü, İşletmeAnabilim Dalı DoktoraTezi. 2010; https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/
22.
Akgüç Ö. Finansal Yönetim, Muhasebe
Enstitüsü Yayınları, No:63, İstanbul, Avcılar Matbaası, 1994.
23.
HughesT. Objectives of an EffectiveInventory Control System.American Journal of Hospital
Phar, 1984; 41.
24.
Bilgin D. Kobi’lerde Modern Stok Yönetim Modellerinin Uygulanabilirliği:
Karaman İlinde Bir Uygulama, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek LisansTezi; 2013. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
25.
Nalbantoğlu F. Güçlü Eczane Yönetimi,Artıfarma Yayınları, 2014; 1: 116.
26.
Aytekin S. Hastane İşletmelerinde
Finansal Açıdan Stok Yönetiminin
Çalışma Sermayesi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi, Dokuz EylülÜniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. 2006; https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
27.
Kobu B. ÜretimYönetimi, Beta Yayınları, 13.Baskı, İstanbul, 602s,
2006.
28.
Güneçıkan Ö; Kapasite Planlaması Ve
Optimum Stok Kontrol Yöntemi, Kahraman Maraş Sütçü İmam Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Projesi,
2008.
29.
Doğan Ü; Stok Envanter Yönetimi, http://kisi.deu.edu.tr//uzeyme.dogan/dosyalar/stok_envanter_yonetimi.pdf
30.
Uzunİ. Pareto Analizi-80/20 İlkesi, http://www.ilkertaneruzun.com/makaleler/pareto-analizi-8020-ilkesi/
31.
AkyolB. Çok Kritikli ABC Stok Sınıflandırma, ErciyesÜniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri
Mühendisliği Anabilim Dalı Yüksek
Lisans Tezi. 2011; https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
32.
BademciB. İlaç Endüstrisi İşverenler Derneği,2014 Türkiye ilaç satış verileri, İleti tarihi:24.04.2015
33.
Yeşilyurt Ö ve ark. Sağlık Sektöründe
Stok Kontrol Faaliyetlerinin Abc Ve
Ved Analizleriyle Değerlendirilmesi: IspartaDevlet Hastanesi Örneği,Süleyman Demirel Üniversitesi
İktisadi ve İdari Bilimler Fakülte Dergisi, 2015; 1: 365-376. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
34.
DevnaniM. ve ark. ABC and VED Analysisof the Pharmacy Store of a Tertiary Care Teaching , Journal Young
Pharmacists, 2010; 201-205.
35. Yiğit V. ve ark.; ABC and VED Analysis In Hospital Material ManagementSystems, Proceeding of
Sixth International Conference on Health Care Systems, 2010; 202-206.
36. Vaz F.S. ve ark.; A Study of Drug ExpenditureataTertiary Care Hospital: An ABCVEDAnalysis, Journal
of Health Management, 2008; 119-127.
37.
Wandalkar P. ve ark.; ABC and VED Analysisof the Drug Store of a TertiaryCare Teaching Hospital, Indian
Journal of Basic and Applied Medical
Research, 2013; 3: 126-131.
Yorum Yap